- E-ticaret platformlarında mal satacaklar, Çin’de ilgili makamlar önünde kendisini veya ticari işletmesini tescil ettirecek
- Satıcı veya hizmet sağlayıcı tüm belgelerini platform üzerinde kamuya beyan edecek
- E-ticaret platformundan çıkmak isteyenler bunu en az 30 gün önceden bildirecek
- Tüm süreci anlatan satış sözleşmesi hazırlanıp e-ticaret platformunda yayınlanacak
- Ürün veya hizmetle ilgili olumsuz yorumlar silinmeyecek, platformlarda görüntülenecek
Türk Çin Kültür Derneği bünyesindeki Çin İş Kulübü’ne konuk olan Şanghay’daki Jiaotong Üniversitesi Koguan Hukuk Fakültesi Öğretim Üyesi Avukat Dr. O. Sabri Durak, 1 Ocak 2019’da yürürlüğe giren E-ticaret Kanunu ve bahsi geçen Kanunu tamamlayıcı nitelikte, 1 Eylül 2021 tarihinde yürürlüğe girecek olan Veri Güvenliği Kanunu ile 1 Kasım 2021’de yürürlüğe girecek olan Kişisel Verilerin Korunması Kanunu hakkında önemli bilgiler verdi.
Kerem Köfteoğlu’nun sorularını yanıtlayan Avukat Dr. Durak, “Çin’in e-ticaret platformları üzerinde mal veya hizmetlerini satan Türk girişimcilerimiz yeni döneme hazır olmalı” dedikten sonra değişikler hakkında şu bilgileri verdi: “Güncel mevzuata göre Çin’e mal satan girişimciler, artık ülkede, kendilerini veya ticari işletmelerini tescil ettirmeli ve onları hukuken temsil eden bir muhatap görevlendirmelidir. Satıcı veya hizmet sağlayıcıya lisans, ruhsat gibi kanunlarda öngörülen tüm belgeleri e-ticaret platformu üzerinde kamuya açık şekilde bulundurma zorunluluğu getirildi. Satıcı e-ticaret platformundan çıkmak istiyorsa bunu en az 30 gün önceden bildirip, tüketiciyi mağdur etmeyecek şekilde üyeliğini sona erdirebilecek. Güncel mevzuat ile kişisel verilerin korunması, mal veya hizmetin hazırlanışından kargodan teslim alınmasına kadarki süreci içeren satış sözleşmesi hazırlanıp e-ticaret platformuna konulması gibi zorunluluklar getirildi.”
Olumsuz yorumlar silinemeyecek!
Çin’in güncellenen mevzuattaki değişikliklerin, tüketicinin korunmasını esas aldığına dikkat çeken Avukat Dr. Durak, bu konuda şunları söyledi: “Herkese açık olup e-ticaret platformuna konan satış sözleşmesindeki bilgilerin mevcut duruma göre değiştirilmesi/güncellenmesi gerekiyor. Ayrıca platformlarda mal veya hizmetle ilgili olumsuz bir yorum varsa artık kimse bunu silemeyecek. Tam tersine platformda kalacak, tüketici de bunu istediği zaman okuyabilecek.”
Dünyanın en büyük e-ticaret pazarının Çin’de olduğunu, e-ticaret hacminin 10 yıl içinde 6 trilyon RMB’den 35 trilyon RMB’ye, tüketici sayısının da 108 milyondan 782 milyon kişiye ulaştığını hatırlatan Avukat Dr. Durak, Türk girişimcilere önerilerini şöyle özetledi: “E-ticaret platformlarında iş yapacak girişimcilerimiz, öncelikle kanunun öngördüğü tescil kayıt yükümlüklerini yerine getirsinler. Markalarının değerini korumak adına markalarını mutlaka tescil ettirsinler. Yeni düzenlemeleri dikkate alarak altyapılarını hazırlayıp, yeni duruma hukuki anlamda uyum sürecini tamamlasınlar. Ayrıca Çin’in sürekli gelişmekte olup büyük potansiyel barındıran üçüncü kademe şehirlere yönelsinler. Bu şehirler gümrük vergisi, tüketim vergisi, ithalat izni, ürün kaydı gibi birçok gümrük uygulamasından muaf tutulduğu gibi önemli maliyet avantajları da sunuyor.”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder