12 Şubat 2018 Pazartesi

Türkiye, İran’da 1 numaralı turizm pazarı haline geldi

2017 yılında 2.5 milyon İranlı turisti ağırlayan Türkiye, İran’da 1 numaralı turizm pazarı haline geldi. Türkiye Otelciler Birliği (TÜROB), bu yıl da İran turizm pazarındaki büyümenin devam etmesinin öngörüldüğüne işaret etti. Özellikle Mart ayındaki Nevruz döneminde İranlıların yine Türkiye’ye akın etmesi bekleniyor. 

Son iki yıldır bazı sıkıntılara rağmen yüksek oranlı büyüme trendi yakalayan İran turizm pazarından bu yıl da iyimser beklentiler sürüyor. Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın verilerine göre, 2016 yılında ülkemizi ziyaret eden İranlı sayısı 1 milyon 665 iken, 2017 yılında yüzde 50.2 gibi çok yüksek bir oranda artış göstererek bu sayı 2 milyon 501 bine ulaştı. İranlı turistlerin yurtdışı tatillerinde en çok tercih ettiği ülkeler sıralamasında Türkiye ilk sırada yer aldı. Türkiye Otelciler Birliği (TÜROB), İranlı turist sayısında bu yıl da artış beklendiğini, özellikle Mart ayındaki Nevruz döneminde İranlı ziyaretçi sayısının artmasının öngörüldüğü değerlendirmesini yaptı. 


Harcamaları ortalamanın üzerinde 
TÜROB, kısa bir süre önce gerçekleştirilen TITE İran Uluslararası Turizm Fuarı, sonrasında bir rapor hazırlayarak İran pazarını mercek altına aldı. İranlı turistlerin harcama düzeyinin yüksek olduğu ifade edilen TÜROB raporunda, ülkemizi ziyaret İranlı turistlerin yaptıkları geceleme sayısının ortalama 6 gece ve kişi başı harcamanın 1.000 dolar olduğu belirtildi. Türkiye’i ziyaret eden yabancıların ortalama harcaması 630 dolar düzeyinde bulunuyor. Türkiye'nin İran için öncelikli destinasyonlar arasında yer aldığına işaret edilen raporda, özellikle İstanbul, Van ve Antalya'nın popüler olduğu, alışveriş, iş ve tatil segmentlerinde öne çıktığı belirtildi. Raporda, İranlı turistlerin Türkiye’den sonra en fazla ziyaret ettiği ülkeler Irak, Birleşik Arap Emirlikleri (BAE) ve Ermenistan olduğu belirtildi. Şiilere özgü Arbaeen tatilinde hacı olmak için Kerbela’ya gitmek, İranlı turistlerin Irak’a gitmesinin temel sebebi olurken, Dubai ziyaretlerinin temelinde ise alışveriş ve eğlence yatıyor.

Sağlık turizminde rakibimiz olabilir
TÜROB’un raporunda İran turizm pazarının geliştirilebilmesi için şu öneriler yer aldı: 

- İran’ın bankacılık sistemi Türkiye ile uyumlu değil. Bu durum İran’dan Türkiye’ye potansiyelin altında turist gelmesine neden oluyor. Kredi kartı kullanımı olmadığı için İranlı turistler yüklü bir nakitle yolculuk etmek zorunda kalıyor. Dolayısıyla gelenler de potansiyelinin altında harcama yapabiliyor. DEBİT adı verilen nakit para kartı sistemi hayata geçirilebilir. Bu sitemle DEBİT kartlarına para yükleyen İranlılar, Türkiye’deki harcamalarını bu kartla yapabilirler. 

- İran Riyali, İran dışında konvertibl bir para olmadığı ve İran’da kredi kartı kullanımı olmadığı için İranlı turistlerin seyahatlerini önceden satın almaları gerekiyor. Bu sebeple çoğunlukla yerel acentelere başvuruyorlar.
- TITE İran Uluslararası Turizm Fuarı sırasında Kültür ve Turizm Bakanlığı desteği, TÜROB ve Sea Travel işbirliğiyle gerçekleştirilen workshop organizasyonuna ülkemizden 40'ı aşkın otelci katıldı. Workshop organizasyonu ile birlikte, akabinde düzenlenen Gala Gecesi'ne çok yüksek katılım oldu. Yaklaşık 600 İranlı turizm acentesi temsilcileri geceye iştirak etti. Özellikle, İran Pazarı'nın geleneksel yapısı ve yerel partner ile çalışma prensipleri gereği (özellikle ödemeler vb. konulardaki prosedürler sebebiyle) workshop çalışmalarının, fuar katılımından çok daha etkin ve sonuç odaklı olduğu gözlemlendi. 

- İstanbul–Tahran arasında Türk Hava Yolları, Atlasglobal, Pegasus, Mahan Air, ATA Airlines ve Kish Airlines olmak üzere 6 hava yolu şirketinin aktarmasız uçuşu bulunuyor.
- İran’da sağlanan tıp eğitimi ve ortalama hekim yetkinliği üst düzeyde ve sağlık hizmetleri uygun fiyatlı. Gerekli modernizasyon da sağlandığı takdirde, İran’ın orta ve uzun vadede bölgede Türkiye’ye sağlık turizmi açısından rakip olabileceği değerlendiriliyor. 

- İran’da en çok kullanılan yaygın sosyal medya kanalı olan Telegram’da Türkiye adına bir kanal açılması ve turizm özelinde yönetilmesi önemli. WhatsApp benzeri bir uygulama olan Telegram’da anlık mesajlaşma dışında, özel kurumlar ‘sadece okunabilir’ özellikli bilgilendirme kanalları açabiliyor. 

- Ülkenin sosyal yapısı gereği tanıtım ve pazarlamada geleneksel yöntemler (billboard, tv gibi), davet ve organizasyonlar düzenlenmesi etkili olabilir. 

İranlı turist sayısı 2017’de yüzde 50 arttı 
YILLAR

2012
2013
2014
2015
2016
2017
İSTANBUL
395.122
375.403
590.920
755.707
648.176
910.810
TÜRKİYE
1.186.343
1.196.801
1.569.664
1.700.385
1.665.160
2.501.948





Yılın İnovasyon lideri Uyumsoft’a verildi

Yılın İnovasyon lideri Uyumsoft, memleketinden takdir ödülü aldı

Yılın İnovasyon lideri Uyumsoft, memleketinden takdir ödülü aldı. 17.Tokat Enleri Ödül Töreni’nde, Uyumsoft Başkanı Mehmet Önder’e ödülünü, Merkez Valisi Amir Çiçek verdi.Tokat Gündem Gazetesi’nin organizasyonuyla gelenekselleşen törene, siyaset, iş, sanat, spor, basın dünyasından yoğun katılım gerçekleşti. İstanbul’da 3 Şubat 2018 tarihinde düzenlenen törende, siyaset, spor, iş dünyası, sanat ve bireysel dallarda ödüller sahiplerini buldu.Türkiye’nin inovasyon liderleri arasına adını yazdıran Uyumsoft, 971 katılımcı firma arasında üçüncü olarak İnovaLİG 2017 şampiyonları arasına girmişti. Uyumsoft, ülke genelindeki başarısından dolayı, memleketi Tokat’ın Enleri’nde takdir ödülüne layık bulundu. Törende bir konuşma yapan Uyumsoft Başkanı Mehmet Önder, “Uyumsoft olarak 21 yıldır ar-ge ve inovasyona yatırım yapıyoruz. Yıllık gelirimizin yaklaşık %43’nü ar-geye ayırıyoruz. Geçtiğimiz yılın ikinci yarısında, KOBİ’ler için bulut ürünümüz Ekoticari’yi pazara sunduk. EkoTicari ürün ailesiyle birlikte yazılımlarımızı, 4 kıtaya ihraç etmek için çalışmalara başladık” dedi. 

Başarıyı teşvik edeceğiz
Tokat Gündem Gazetesi imtiyaz sahibi Bayram Güvercin ve Genel Yayın Yönetmeni Zekeriya Yılmaz, yaptıkları açılış konuşmasında şunları söylediler:“Gelenekselleşen ödül törenimizi, başarıları onurlandırmak ve teşvik etmek için düzenliyoruz. Bu yılki etkinliğimizin adı, “Plevne Kahramanı Gaziosmanpaşa”nın hatırasına oldu. Tokat Enler Ödül Törenimizde, her yıl farkındalık çalışmalarıyla gündem oluşturmaya devam edeceğiz” dediler. Ödül töreninde, Tokat yöresel kıyafetleri defilesi ve Tokat türküleri geceye renk kattı.

İzmir turizmi 2018 yılına büyük bir ivmeyle girdi


Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Başkan Yardımcısı ve ETİK Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet İşler, “İzmir 2018 yılında iyi bir sezon yaşayacak. İnanıyoruz ki 2018 yılı İzmir’e iyi gelecek. İzmir turizmi 2015 rakamlarını yakalayacak gibi gözüküyor” dedi.  ETİK'in özel yönetim raporlarının 45. sayısında İzmir turizminin 2018 yılının Ocak ayı analizine yer verildi. Rapora göre, 2017 yılını yüzde 13,6 büyümeyle kapatan İzmir turizmi, başta Almanya, İngiltere, Hollanda olmak üzere neredeyse bütün pazarlarda gelişme gösterdi.  
2018 yılına büyük bir ivmeyle giren  İzmir turizmi 2018 yılı Ocak ayında yüzde 82,5 artışla 24 bin 330 yabancı ziyaretçi ağırladı. Bu seviye geçmiş yılların rekorlarından biri oldu. Diğer yandan yurt dışından gelen vatandaş ziyaretçiler de eklendiğinde İzmir, Ocak ayında 67 bin 297 kişi çekti. Son yıllarda duran kruvaziyer turizmi 2018’in ilk ayında da eğilimini korudu. Alsancak Limanı’na 1515 kişi geldi. Adnan Menderes Havalimanı girişleri de yüzde 55 artarak 19 bin 275’e çıktı. İzmir’e yurt dışından gelen vatandaş ziyaretçi sayısı da yüzde 18 artarak 42 bin 967’ye yükseldi.  TÜROFED Başkan Yardımcısı ve ETİK Başkanı Mehmet İşler, Ocak ayında İzmir turizminin ana pazarlarının tamamında, özellikle Almanya, Hollanda, İngiltere, Yunanistan, Ukrayna, Fransa’da önemli bir toparlanma yaşadığını söyledi.
Yılın ilk ayında büyümenin yüzde 80’i geçtiğine dikkat çeken İşler, 2018 yılına ilişkin beklentilerini şu sözlerle dile getirdi:  “Yılın ilk ayında görülen ivme, 2018 yılında iyi bir sezon yaşayacağımızın işaretlerini veriyor. Şimdiden her şey iyi olacak gibi gözüküyor. Çevremizde olan tüm olumsuzluklara rağmen yerli ve yabancı turist İzmir’i tercih ediyor. 2016 - 2017 çok kötüydü. İnanıyoruz ki 2018 yılı İzmir’e iyi gelecek. İzmir turizmi 2015 rakamlarını yakalayacak ve belki de bu rakamları geride bırakacak gibi gözüküyor.”  İzmir turizminin özellikle Rusya, Almanya, Hollanda, Belçika, İran ve İngiltere pazarlarında çok iyi durumda olduğunun altını çizen Mehmet İşler, yaşanan olumlu gelişmelere rağmen İzmir turizminin hak ettiği yerde bulunmadığını vurguladı. İşler, sözlerini şöyle sürdürdü:  “İzmir hedef pazarlarda yeterince tanıtılmıyor. Ülkemize en çok turist gönderen, yüksek gelire sahip tüketicilerin tatil için harcama eğiliminde olduğu ülkelerde etkin tanıtım çalışmaları yapılması gerekiyor. Altın yumurtlayan tavuktan yeterince yararlanamıyoruz. İzmir yüzünü turizme dönmeli. İzmir’e en az nüfusu kadar turist gelmeli. İzmir’in yüzü 2018’de gülecek, ancak yeterince tanıtılmadığı için yine hak ettiği yerde olmayacak.”  İzmir'e gelen yabancı ziyaretçiler (Ocak)
Yıl
Hava
Deniz
Toplam
2016
15.245
1.152
16.397
2017
12.430
900
13.330
2018
19.275
5.055
24.330
Değişim2017/2018
55,1
461,7
82,5

Gelişme eğilimleri   Almanya: Alman pazarında gerileme eğilimi 2018’de geçti. Pazar yüzde 77 artışa geçti.
 İran: Son yıllarda sürekli büyüyen İran pazarı 2018’in başında 150 gibi yüksek oranlı eğilim gösterdi.  İngiltere: İngiltere pazarı 2018’e yüzde 52 büyüme ile başladı. 2015’in ivmesine yaklaştı.  
Hollanda: 2017’de yüzde 9 dolayında daralan pazar 2018’in ilk ayında yüzde 66 gelişme ile dikkat çekti.  
Belçika: Son yıllarda keskin düşüşler yaşayan Pazar 2018’e yüzde 56 artışla başlarken Ocak ayı eğilimi de artış gösterdi.
Fransa: 2017’ de toparlanan Fransa, 2018’in ilk ayında önemli bir ivme gösterdi, ancak 2015’in hala gerisinde.  
Yunanistan: 2018’e yüzde 77 artışla başlayan pazar geçmiş yıllara göre daha iyi performans sergiledi.  
Rusya: 2017’de en toplanan pazar olan Rusya, 2018’in ilk ayında yüzde 489 gibi yüksek oranı büyüme ile yine umut veriyor.  
Filipinler: 2018’ de ön sıralara çıkan bu pazar geçmişe göre ekstra bir grafik çizdi..
 Avusturya: 2017’de krizi aşarak 2015’e yaklaşan Avusturya, 2018’e yüzde 82 gelişmeyle başlayarak yeni bir trende girdi.  
Bulgaristan: Bulgaristan 2018’in hızlı yükselen pazarları içine girdi. Pazar ilk ayda yüzde 109 artışı yakaladı.
İsviçre: 2017 yılında 2016 seviyesini yakalayan pazar 2018’e yüzde 41 artışla başladı.
ABD: 2017 yılında ılımlı bir toparlanma yaşayan ABD pazarı, 2018’e yüzde 14 büyümeyle başladı.  
Polonya: 2017’de en çok umut veren pazarlardan olan Polonya 2017’deki yüzde 54’lük artıştan sonra 2018’e yüzde 19 gelişme ile başladı.  KKTC: KKTC pazarı 2018’de büyümesine devam etti. Yılın ilk ayında pazar yüzde 47 büyüdü.  
Ukrayna: 2017’de hızlı ve rekor yükseliş yaşayan pazar, 2018’e de yüzde 325 artışla başlayarak umut veriyor. Danimarka: Krizden bu yana sürekli gerileyen pazar 2017’deki yüzde 24 daralmanın ardından 2018 Ocak ayında da varlık gösteremedi.
İtalya: Kruvaziyerden kaybeden İtalya, 2017’de olduğu gibi 2018’de de geriliyor. Pazar yüzde 8 daha düştü.  İzmir’e Gelen Yabancı Ziyaretçiler (Ocak)     
Ülkeler
2017
2018
Değişim
Almanya
6.065
10.736
77,0
Hollanda
1.327
2.214
66,8
K.K.T.C.
975
1.435
47,2
İngiltere
759
1.154
52,0
Filipinler
114
1.070
838,6
Yunanistan
581
1.030
77,3
Avusturya
400
730
82,5
Ukrayna
138
587
325,4
Fransa
223
444
99,1
Bulgaristan
201
420
109,0
İsviçre
268
378
41,0
Rusya Fed.
64
377
489,1
Belçika
221
345
56,1
Hindistan
43
327
660,5
A.B.D.
221
252
14,0
Kolombiya
2
203
10050,0
Gürcistan
16
165
931,3
Azerbaycan
39
160
310,3
Meksika
14
155
 1007,1
Polonya
131
156
19,1
Hırvatistan
18
135
650,0
İtalya
144
132
-8,3
Romanya
16
129
706,3
Çin Halk Cum.
43
115
167,4
Endonezya
31
85
174,2
İran
34
85
150,0
Japonya
26
83
219,2
Brezilya
15
75
400,0
G. Kore
34
63
85,3
Arjantin
2
61
2950,0
Avustralya
27
60
122,2
Kanada
46
56
21,7
Tayland
5
49
880,0
Danimarka
44
45
2,3
Diğer
1.043
819
-21,4
Yabancı
13.330
24.330
82,5