İyi inşaatçıyız ama henüz iyi otelci olamadık
Türkiye’nin yatırımcıların iştahını kabarttığını ama bizim otelciliği bilmediğimizi söyleyen Ferzan Çelikkanat, “Çok iyi inşaatçıyız ama henüz otelci olamadık” diyerek konuşmasını şöyle sürdürdü:“İhtiyaçlar değiştikçe yeni markalar doğuyor. Türkiye’ye girmeyen çok marka var Dünya turizminin başkentlerinden biri olan İstanbul’da 5 yıldızlı otel ihtiyacı yok. Türkiye’nin orta ölçekli otellere ve iş oteli temalı otellere ihtiyacı var. Yabancı yatırımcılar de bunu çok iyi gördüler. Otel zincirleri artık Türkiye’nin tüm bölgelerinde sadece üst segment markaları ile değil, 3-4 yıldızlı markalarıyla da yer almaya çalışıyor. Son 10 yıldır dünyadaki en büyük 10 otel zincirinden 9’u Türkiye'de gerek işletme anlaşması olarak gerek isim hakları olarak faaliyet göstermekte. Yatırımlar yeni markalarla birlikte artarak devam ediyor. Bir otel yatırımı, yarattığı istihdamın yanı sıra inşaattan tekstile, porselenden cam eşyaya, gıdadan temizliğe kadar ellinin üzerinde farklı sektöre iş fırsatı yaratıyor.”
Uçak koltuk maliyetine ülke satılmaz!
Rekabet arttıkça markaların çıtayı aşağıya çekmesinin Türkiye turizmi için tehlikeli bir süreç olduğuna dikkat çeken Ferzan Çelikanat şöyle devam etti: “Markalarını ehil olmayan kişilere teslim etmeye başladılar. Bu da Türk turizm için ciddi bir tehlike. Amaç franchise verip sürümden kazanmak, ancak turizmi bilmeyen ve deneyimi olmayan yatırımcı, hesap yapmadan işe giriyor. Sonrasında da kendince fiyat rekabeti ile sektöre de ülkeye de zarar veriyor. Peynir ekmek dağıtılır gibi marka dağıtılmaz. Bir diğer tehlike de tur operatörleri. Tur operatörleri uçak paketini tamamlamak için otel yatırımlarına giriyor, uçak koltuk maliyetine ülkeyi satıyorlar.”
Önemli olan karlılık
Otel işletmeciliğinde önemli olanın doluluk değil karlılık olduğunu söyleyen Ferzan Çelikkanat, “Asıl olan oda satmak. Hedeflenmesi gereken otelin bütünündeki karlılık marjları, 5 yıldızlı otellerde yüzde 35-38 civarında,4 yıldızlıda en az yüzde 40-45. Ancak bir otel yiyecek içecek fasilitesinde yüzde 20-30 karlılık var. Ama yalnız odanın karlılığı yüzde 80 civarlarında. 4 yıldızlı bir otelin odabaşı arsa hariç anahtar teslim maliyeti 80-100 bin dolar. 5 yıldızlı bir otelin odabaşı anahtar teslim maliyeti 100-150 bin dolardır. Tatil köylerinde odabaşı anahtar teslim maliyet 50-80 bin dolar arasındadır. Kitle turizmi yapan tur operatörleri 200 - 250 odanın aşağısına çalışmazlar” diye konuştu.
Yatırımlarda önceliğimiz İstanbul
Yatırımlardaki önceliklerinin İstanbul olduğunu ancak, hedefleri arasında 20 otel yapmak olduğundan bu adedi özellikle Anadolu'da potansiyeli olan şehirlere de yayacaklarını anlatan Ferzan Çelikkanat, İstanbul ve İzmir’deki otel yatırımlarının başladığını, Eskişehir, Konya, Mersin, Gaziantep, İzmit, Çanakkale, Adana, Mardin, Diyarbakır ve Trabzon’da da arazi geliştirmeye devam ettiklerini söyledi. Gerçekleştirecekleri otel yatırımları ile hem işletmesel karlılık hem varlık değeri güçlü bir gayrimenkul portföyü oluşturmayı hedeflediklerini söyleyen Çelikkanat, “Amacımız, turizm ve gayrimenkul sektöründe, arsa seçiminden proje geliştirmeye kadar otel projeleri üretip dünyaca ünlü turizm markalarıyla çalışmak. Türkiye'ye yeni yatırımlar ve istihdam alanları kazandırmak” dedi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder